Methodieken
Active Support
Wat is Active Support?
Active Support is een stimulerende werkwijze die aansluit op de behoefte en mogelijkheden van de individuele persoon. Een werkwijze waarbij je voortdurend met de persoon bezig bent en zoveel mogelijk kansen schept om de cliënt stap voor stap meer greep te geven op zijn of haar eigen bestaan. Zo kunnen de cliënten binnen hun eigen mogelijkheden steeds meer invloed uitoefenen, hoe beperkt ook, op alle aspecten van hun eigen leven. Als begeleider gaat het om het verminderen van het geven van onnodige en overname van zorg. Als begeleider stimuleer je de persoon om een actieve bijdrage te leveren. Je bevordert hun betrokkenheid en verantwoordelijkheid aan hun dagelijks bestaan. Dit doen we binnen Ac Stad van de Zon door een rijke stimulerende omgeving aan te bieden en als begeleider uitnodigend en afwachtend te zijn, zodat de persoon ruimte heeft eigen keuzes te maken. Lees meer over Active Support |
Het opbouwen van een vertrouwensrelatie
Sinds 2014 werken we met de methodiek; werken met een vertrouwensrelatie.
We zetten dit vooral in bij mensen met een ernstige meervoudige beperking. Door middel van spiegelen (het nadoen van) van een bepaald gedrag probeert de (cliënt)begeleider contact te krijgen met de cliënt.
We zetten dit vooral in bij mensen met een ernstige meervoudige beperking. Door middel van spiegelen (het nadoen van) van een bepaald gedrag probeert de (cliënt)begeleider contact te krijgen met de cliënt.
Ondersteuningsplannen
In activiteitencentrum Stad van de Zon wordt er gewerkt met ondersteuningsplannen.
In overleg met de cliënt en zijn/haar vertegenwoordiger wordt in het ondersteuningsplan een beeld van een cliënt geschetst en wat hij/zij nodig heeft om prettig te kunnen functioneren. Jaarlijks wordt er geëvalueerd en waar nodig wordt het plan bijgesteld.
In overleg met de cliënt en zijn/haar vertegenwoordiger wordt in het ondersteuningsplan een beeld van een cliënt geschetst en wat hij/zij nodig heeft om prettig te kunnen functioneren. Jaarlijks wordt er geëvalueerd en waar nodig wordt het plan bijgesteld.
Video-interactie training
Door middel van korte video-opnames waarbij de interactie tussen cliënt en (cliënt)begeleider centraal staat proberen we te leren van een bepaalde situatie, het eigen gedrag/houding en het gedrag van een cliënt beter te begrijpen om vervolgens de volgende keer daar weer beter mee om te gaan. De video-interactie training is gebaseerd op de methode van Heijkoop.